VW typ 1 - modeller genom åren
uppdaterad 2010-04-07


Under 1930-talet hade Hitler gett Ferdinand Porsche uppdraget att ta fram en folkvagn till det tyska folket. Produktionen av KdF-bilen "Kraft durch Freude" skulle börja 1939 då 270.000 tyskar hade tecknat sig för en bil, men kriget kom emellan. Den nybyggda fabriken i Wolfsburg blev en del i den tyska krigsindustrin. Fabriksbyggnaderna bombades sönder och samman under slutet av kriget.

De allierade styrkorna visste inte riktigt vad de skulle ta sig till med resterna av fabriken. Inga experter trodde att den tyska folkwagnen hade någon framtid och de som erbjöds att ta över tackade nej. Men den brittiske majoren Ivan Hirst ville inte verkställa en slutgiltlig nedmontering av fabriken. Under ledning av militärer började man som ett socialt terapiarbete för utblottade tyskar, att plocka ihop bilar av de rester de fann i ruinerna. De upptäckte också snabbt fordonets förtjänster. Kdf blev VW och produktionen tog fart.

Engelsmännen lämnade snart över företaget till tyskarna under ledning av Heinrich Nordhoff. 1948 tog tillverkningen fart och den 1 juli 1949 visades en förbättrad exportversion upp. Nederländerna blev VW:s första exportland, men även Sverige var ett av de tidiga exportländerna.

 

 1950
 

 1951

Delad bakruta fram till 1953:

År 1949 levererades 50 bilar och vid årsskiftet 1950/51 hade ungefär 9000 VW kommit till Sverige. När VW började säljas i större skala 1950 kostade den 6300 kr, 1951 kostade den 6970 kr. År 1951 fick VW öppningsbara ventilationsluckor framför dörrarna.

 1951
 

 1951

I oktober 1952 kom ventilationsfönster, nya stötfångare och nya baklyktor med kombinerade stoppljus, bakljus och reflexer i samma hus samt ny instrumentpanel, bilen kostade nu 8000 kr enl annons 1952.

 

Oval bakruta 1953-1957:

 1954

 1954

 1955

Den delade bakrutan försvann 1953 och 1954 fick bilen större motor och ett övre fönster på baklyktorna för stoppljuset. År 1955 tillverkades den miljonte VW, inga yttre skillnader mot 1954 års modell. 1956 fick VW ny ljuddämpare med dubbla utblåsningsrör, ny ratt och böjd växelspak.

Inga yttre skillnader på 1957 års modell.

 

 1957
 

 1957

 

Stor bakruta 1958-1964:

Ny stor bakruta infördes i augusti 1957 som blev 1958 års modell, ny instrumentbräda, gaspedal med fotplatta istället för rullen. Inga synliga förändringar på 1959 års modell. VW 1960 känns igen på vita blinkers ovanför strålkastarna och nya dörrhantag. På 1961:an blev blinkersglasen orange och 1962:an fick större baklampor med orange övre del.

1959

1962

 

Sista åren med lutande strålkastare 1965-1967:

1965 blev sidorutorna större med smalare stolpar samt större vind och bakruta. 1966, ny motor, 1300 på 40hk, nya fälgar med platta navkapslar.

1965 Export

1965 Export

 

Rakt stående strålkastare 1968-1978:

1968 kom lodrätt stående strålkastare och kraftigare stötfångare, tankpåfyllningen med en utvändig lucka, madrasserad instrumentbräda och eluppvärmd bakruta. Nya modellnamn, 1302 och 1302S kom 1971. 1973 blev vindrutan kraftigt välvd, nya stolar och instrumentbräda, ännu större och nästan runda baklyktor och ännu kraftigare stötfångare.

 

1969
 

 1303 1973

Den sista VW typ 1 lämnar bandet i Wolfsburg den 1 juli 1974. Produktionen fortsätter i Hannover och Emden, den sista bilen som tillverkas i Tyskland lämnar monteringsbandet i Emden den 18 januari 1978.

1972 spräcker VW T-Fordens rekord på tillverkade bilar. 1975 års modell blev den sista VW typ 1 som såldes i Sverige, då hade ca 482 000 bilar sålts här i landet. I Mexico fortsätter tillverkningen i många år till. 1973 kom Passat och 1974 kom Golf. Golf blev värdig ersättare till "baggen".

 

 

Källor och littratur: Tidningen Vintage nr 1 1998 sid 4. "Volkswagen år för år" i Motorhistoriskt Magasin nr 1 1994 sid 26. "Tiden med den första VW- generationen" i Motorhistoriskt Magasin nr 3 1991 sid 22. "Två Volkswagenjubileer" i Motorhistoriskt Magasin nr 6 1988 sid 48. Volkswagen - historien om världens mest sålda bil i Nostalgia nr 7/8 1998. "Utrotningshotad skalbagge" del I och II i Vintage nr 2 och 3 1991. Boken "Spelet om Volvo" av Jan Hökerberg, sid 300. Volkswagen världens största bilsuccé, artikel i Bilsport nr 7 1977 sid 21. Volkswagen 50 år, artikel i Signalhornet nr 11 1984 sid 20. "Utrotningshotad skalbagge" i Classic Motor nr 12 1994 sid 25. Bilens Fantastiska Historia av Hunninghaus (sid 241). Lademanns Bil-lexikon. VW i Wikipedia.


- Startsidan - Europeiska bilar -