Mercedes Benz
skapad 2010-04-10

Den första bilen utvecklades av Carl Benz, året var 1886. Bilen hade 3 hjul då man ännu inte behärskade styrningsproblemet, detta löste Benz senare och konstruerade den styrning som fortfarande är i bruk. Gottlieb Daimler var samtidig men han satte bara motorn på en hästvagn. Daimler var mest intresserad av motorer. Med licencer började många andra tillverka bilar med motorer från Daimler. Namnet Daimler lever fortfarande kvar på en engelsk bil.

 
Mercedes Benz 1928

 År 1926 sammanslogs Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) med Benz & Cie - Mercedes Benz var född.


MB 170 1937

Mercedes första modell med beteckningen 170 presenterades 1931. Mannen bakom bilen var Hans Nibel. Han stod även bakom Blitzen Benz hastighetsrekord på 228 km/tim 1909. Från 1926 genomförde han en rad förbättringar på tidigare Porschekontruktioner. Nibel dog hastigt 1934 och Fritz Nallinger tog över och slutförde Nibels konstruktioner.

På bilutställningen i Berlin 1936 presenterades 170 V. Den såldes i över 90 000 exemplar fram till 1942. Mer om MB 170 i Wikipedia.

År 1946 återupptogs tillverkningen av 170V och var till en början inriktad på nyttofordon, produktionen var blygsam i början. 1946 tillverkades 214 vagnar och 1947 1045, men 1948 kom man upp i över 5000, och 1949 blev det bästa året med över 13 000 byggda. Dieselversion kom igång 1949, den tillverkades i 33 823 exemplar fram till oktober 1953. 170D var Mercedes första personbilsdiesel.

MB 170 1939

 MB 170S 1950

 MB 170 1952

Fritz Nallinger ville komplettera den enkla mellanklassbilen 170V med en exklusivare modell. Man förbättrade motorn med att bl a öka cylindervolymen från 1697 till 1767 cc. En bredare kaross, som tidigare hade använts till 230-modellen som hade planerats 1939, gav ca 10 cm bredare innerutrymme och motorhuven var alligatorhuv istället för 170V:s mittdelade huv. Modellbeteckningen var 170S och presenterades i april 1949. Samtidigt presenterades två cabrioletter, en tvåsitsig A-cabriolet och en femsitsig B-cabriolet.

I juni 1950 kom 170VA vilken var i stort identisk men motorn var på 1767 cc. och utvecklade 45 hk, den hade utvändig bagagelucka. I maj 1952 ändrades bakaxeln, gälarn på motorhuvens sidor byttes till två horisontella slitsar, modellbeteckningen var 170VB och den tillverkades till september 1953.

Framgången med efterkrigsproduktionen av 170 hade gett Daimler-Benz resurser till nykonstrukt- ioner. Fritz Nallinger beslöt sig för att i första hand satsa på nya och större motorer. Den nya 220-motorn byggdes i två olika utföranden på 2,2 respektive 3 liter och var sexcylindriga. Dessa sattes i 170S-karosser med inbyggda lyktor i skärmarna. Typ 220 presenterades i juli 1951.

 Mercedes Benz 220 1952
220 byggdes i stort sett oförändrad tills den avlöstes av pontonmodellen 220a 1954.  

MB 220 1958

Motorn i 220a var samma som i 220 men med vissa förändringar, karossen var mycket från 180:an men med längre motorhuv och större kupeutrymmen med bredare bakdörrar. Här fanns också mer kromutsmyckning så man säkert skulle kunna skilja den från 180:an. Modellen presenterades på våren men tillverkningen startade först på hösten 1954. 

180-modellen presenterades i september 1953 efter drygt två års ut- vecklingsarbete under ledning av Fritz Nallinger. Den efterträdde 170S- modellen. Den självbärande karossen var från början ett amerikanskt patent, framtaget av karossfirman Budd i början av 1930-talet. Amerikanska biltillverkare ställde sig kallsinniga och ansåg nymodigheten äventyrlig, men Citroen köpte tillverkningsrätten, och Citroens Traction Avant som presenterades 1934 var den första storserievagnen med självbärande kaross. 1936 kom också Opel Olympia med sådan. Den självbärande karossen gjorde att bilen kunde byggas lättare och lägre, den blev också billigare i tillverkning.

 
MB 180 1955

 Daimler-Benz nya stora bil, modell 300, presenterades på Frankfurtmässan våren 1951. Modell 300 var den första nykonstruerade Mercedesvagnen efter kriget. Till finesserna hörde en tillsatsfjädring av torsiontyp på bakaxeln där torsionsfjädrarna kunde spännas med en elmotor. Detta var Mercedes ensam om ganska länge. På 1955 års Packard hittade man en liknande konstruktion på de dyrare modellerna.


MB 300S 1951


MB 300 1954

 
 MB 300SL "måsvinge" 1957
 Som en arvtagare till 1930-talets 540 K-modeller tog man fram en coupemodell som förhandsvisades våren 1951 och började levereras under 1952. 300S byggdes på ett förkortat 300-chassi och kunde levereras som coupe och som roadster. På hösten 1955 kom 300Sc men då 300SL kom 1954 förlorade 300S marknad i rask takt och 1958 lades produktionen av 300S ner.

 I slutet av 1953 var 170-modellen ganska gammalmodig, fabriken hade inte råd att vänta längre med en ny modell. 180 kom därför på marknaden endast med ny kaross, man hade inte råd med en ny motor än så 180 fick behålla 170-modellens sidventilmotor. I maj 1956 kom den nya motorn i 180-karossen och benämndes 190, fast motorn hade redan 1954 kommit i 190SL. 190-modellen presenterades samtidigt som 219 och 220S på Frankfurtmässan. När 180a blev 180b i slutet av 1959 kom motsvarande förändringar på 190 och den fick beteckningen 190b, huvlinjen blev lägre, grillen bredare och nya kraftigare stötfångare. 190c kom 1961 och var en helt ny modell i den nya 1960-talsgenerationen (fenmercor).

MB 190B 1960

 MB 190SL 1959



Läs mer om Mercedes Benz i Wikipedia.


- Startsidan - Europeiska bilar -