Adam Opel började med tillverkning av bl a symaskiner och senare av cyklar och motorcyklar. När Adam Opel avlider 1898 tar sönerna över företaget och biltillverkning tar vid. Opel bygger de första bilarna på licens men kan efterhand utveckla egna modeller. Under 1920-talet växer Opel till att bli en av Tysklands och även Europas stora biltillverkare. 1929 förvärvar GM aktiemajoriten och 1931 har de tagit kontrollen helt. Familjen Opel drar sig tillbaka från företaget. |
|
Under flera år klarade sig Opel-fabrikerna i Russelheim och Brandenburg. Men i augusti 1944 bombades Russelheimfabriken så att merparten låg i ruiner. Brandenburgfabriken låg i östzonen efter kriget. Ryssarna monterade ner hela fabriken, maskiner, inredning, allt, forslade hem och startade tillverkning av Moskvitch, en exakt kopia av förkrigs-Kadetten. |
|
|
|
|
|
|
I maj 1945 startade saneringen av vad som varit Europas största bilfabrik, till en början drevs den av segrarmakterna och en lång process inleddes om och hur GM skulle återfå fabriken, 1948 beslöts om en tvåårig prövotid. Den första efterkrigsbilen, Opel Blitz lastbil byggs 1946 och året efter tas tillverkningen av Olympia upp. 1950 var fabrikerna i Russelheim återuppbyggda, Olympias kaross moderniserades. |
|
|
|
|
|
|
Opel Olympia Rekord introducerades i mars 1953 som en efterträdare till Opel Olympia, Olympia-Rekord blir första Opelmodellerna med pontonkaross 1953. Opel Olympia Rekord byggdes fram till 1957, då ändras grillen men på Frankfurtmässan presenteras nya Opel Rekord P1 med panoramaruta som blir en försäljningsframgång, inte minst i Sverige. |
|
|
|
På hösten 1953 kom ny pontonkaross på Kapitän, den fick ny grill på 1956 års modell, 1959 ändrades modellen med bl a panoramaruta. 1962 firas hundraårsjubileum och Kadett börjar tillverkas igen. 1971 lämnar den tiomiljonte Opeln tillverkningsbandet. 1979 blir Kadett den första Opeln med framhjulsdrift. 1983 lämnar den 20 miljonte Opeln tillverkningsbandet. |
|
||
|
|
|