Austin Seven skapades hemma på köksbordet
på kvällarna. Stanley Edge, en pojke på 18 år,
utgjorde med Austin hela konstruktionsteamet. Arbetsfördelningen
var enkel, Austin sa hur det skulle vara och Edge ritade. Hösten
1922 gick produktionen igång och blev en av dåtidens
mest välkända modeller. Sevenmodellen licenstillverkades
i Frankrike som Rosengart (1928-39), i Tyskland som Dixi, senare
BMW Dixi (1928-32), och i USA som American
Austin (senare American Bantam, 1930-41). I viss utsträckning
var den också inspirationskälla för den japanska
Datsun. Man kunde även köpa ett separat chassi och
låta bygga en sportkaross, dessutom fanns det karosseriskräddare
som byggde både täckta och öppna specialkarosser
på Austin Seven, den mest kända var Swallow
Sidecars som senare blev Jaguar.
Seven producerades till 1939.
Efterträdaren till Seven presenterades på Londonutställningen
1951 som A30.
1959 föddes en ny Austin Seven - den första av Alec
Issignois minibilar som Morris sålde som Mini-Minor, 850-modellen
eller "Hundkojan" som den kallades i Sverige. Alla
modeller, Morris såväl som Austin fick snart samma
modellbeteckning, Mini. |
1931 Swallow
|