Austin Seven 1930. Den brittiska massmotoriseringen inleddes med Austin Seven, Austin genom tidernas kanske främsta bilmodell. Med den framstod Herbert Austin som den brittiska bilindustrins stamfader.

 Austin Seven skapades hemma på köksbordet på kvällarna. Stanley Edge, en pojke på 18 år, utgjorde med Austin hela konstruktionsteamet. Arbetsfördelningen var enkel, Austin sa hur det skulle vara och Edge ritade. Hösten 1922 gick produktionen igång och blev en av dåtidens mest välkända modeller. Sevenmodellen licenstillverkades i Frankrike som Rosengart (1928-39), i Tyskland som Dixi, senare BMW Dixi (1928-32), och i USA som American Austin (senare American Bantam, 1930-41). I viss utsträckning var den också inspirationskälla för den japanska Datsun. Man kunde även köpa ett separat chassi och låta bygga en sportkaross, dessutom fanns det karosseriskräddare som byggde både täckta och öppna specialkarosser på Austin Seven, den mest kända var Swallow Sidecars som senare blev Jaguar. Seven producerades till 1939.

Efterträdaren till Seven presenterades på Londonutställningen 1951 som A30. 1959 föddes en ny Austin Seven - den första av Alec Issignois minibilar som Morris sålde som Mini-Minor, 850-modellen eller "Hundkojan" som den kallades i Sverige. Alla modeller, Morris såväl som Austin fick snart samma modellbeteckning, Mini.

 
1931 Swallow

-Tillbaka -