Jaguar
skapad 2010-04-11

Jaguar. The Swallow Sidecar and Coachbuilding Company grundades 1922 av den då 20-årige William Lyons. 1931 övergick man från att bygga specialkarosser på olika chassin, främst Austin Seven till att bygga karosser på ett chassi byggt efter deras egen specifikation av Standard Motor Co. De två modeller som byggdes kallades SSI och SSII, SS betydde Swallow Sports.

Vid mitten av 30-talet kom de första SS med toppventiler, saloonsvagnen SS Jaguar som kom ut 1936 och sportvagnen SS 100 som kom ut 1937. 1945 ändrades namnet till Jaguar Cars Ltd.

 
SS100 1937

Den första modellen ur XK-serien presenterades på London Motor Show 1948 och i juli året efter lämnade den första XK120 produktionsbandet. 1951 kom den i coupe-utförande (fixed head) och 1953 kom en tredje version, en cabriolet med fast vindruta och nedvevbara sidorutor.

Skivbromsen stärkte Jaguars världsrykte 1953 då en XK 120 C (C-type) med skivbromsar vann Le Mans för andra gången trots konkurrens från en Ferrari med högre topphastighet. 1954 presenterades XK140 och 1957 kom XK150. 1961 ersattes XK-serien med E-type.

XK120 1950

 XK140 1955

 XK150 1960

Jaguars storbilsepok började 1948 med lanseringen av Mark V- modellen. Mark VII kom i slutet av 1950 (någon Mark VI kom aldrig), efterföljarna Mark VIII och Mark IX kom 1957 resp. 1959.

1961 kom Mark X och sist i raden kom den ur Mark X utvecklade 420G 1966. En mindre modell, Mark I kom 1955 och innebar en revolution både för företaget och för bilbranschen. Först en 2.4-liters motor, 1957 kom 3.4-liters motorn. I oktober 1959 kom Mark II med förbättrad väghållning och skivbromsar på alla fyra hjulen och senare även med 3.8-liters motor.

Jaguar MK V 1949

MK IX 1959

MK II 1968


Läs mer om Jaguar i Wikipedia.


- Startsidan - Europeiska bilar -