US bilar - Chrysler - Independent
skapad 2008-10-09 - uppdaterad 2010-04-07 -

 Chrysler
Walter P Chrysler började i lokomotivbranchen, blev senare bilintresserad och började på GMs Buick division. Drog sig tillbaka 1919 men i början på 20-talet fick han rekonstruera ett nergånget bilbolag som han sedermera döpte om till Chrysler Corp. Första Chryslern kom ut 1924. Mer om Chrysler i Wikipedia.


1929


New Yorker 1947


1922


1952
 Dodge
Bröderna John (1864-1920) och Horace Dodge (1868-1920) växte upp i fattigdom men var bland Amerikas mest välbärgade män då de dog. Detta berodde främst på deras Ford-aktier som de fick i betalning då de tillverkade motorer åt Ford. 1914 började de med sin egen biltillverkning. 1927 köptes Dodge för 170 miljoner Dollar av Chrysler. Änkorna var då de dog (1967, 1970) bland de rikaste i världen.

 De Soto grundades av Walter P Chrysler 1928. De Soto uppkallades efter den spanske upptäcktsresanden Hernando de Soto. Märket skulle konkurrera med Oldsmobile, Nash och Pontiac i mellanprisklassen. Mer om De Soto i Wikipedia. 1961 var De Sotos saga slut.


1947

 
1961


1940


1949
 Plymouth introducerades sommaren 1928 som Chrysler-koncernens lågprismärke. Plymouth skulle ta upp kampen med Ford och Chevrolet som var USA:s volymmärken. Redan 1929 låg Plymouth på tionde plats bland de amerikanska biltillverkarna. Namnet Plymouth uppkallat efter utskeppningshamnen i England då Chrysler-släkten som var av tysk härstamning, emigrerade till USA. Se mer om Plymouth i Wikipedia.

Independent
 Hudson startades 1909 i Detroit av Roy Chapin och Howard Coffn som hade bidragit till Oldsmobiles framgångar och som startat Chalmers-Detroit, samt George Dunham som också kom från Oldsmobile. Finansiär och namngivare var den förmögne varuhusägaren Joseph L Hudson. Den första bilen levererades i juli 1909 och var en två-sitsig roadster med fyrcylindrig motor. Hudson växte stabilt under 10-talet men lågprismärket Essex som kom 1918 medförde det stora språnget för företaget. Mer om Hudson i Wikipedia (eng).


1928 eller 29


1950


1929


1946
 Packard hette först Ohio Automobile Co. och byggde den första bilen 1899. Man bytte namn till Packard Motor Car Company 1903. Produktionen flyttades från Warren, Ohio till Detroit, Michigan 1903, efter att aktiemajoriteten i företaget köpts av en grupp investerare därifrån. Packard slogs samman med Studebaker 1954 till Studebaker-Packard Corporation och var en av de sista bilproducenterna i USA som var oberoende av de tre dominerande företagen Chrysler, General Motors och Ford. Mer om Packard i Wikipedia.

Studebaker. År1854 började bröderna Henry och Clem Studebaker bygga hästvagnar i South Bend, Indiana, USA, och var vid 1800-talets slut USA:s största vagntillverkare. Trots att företaget var väl etablerat sen en lång tid tillbaka, hängde man med i den tekniska utvecklingen, och så tidigt som 1897 tillverkades den första eldrivna bilen, som 1904 följdes av en bensindriven. År 1928 hade man köpt upp Pierce Arrow men gick i konkurs 1933 men räddades av en ny ledning. Studebaker var först ut med en helt ny bilmodell efter andra världskriget (de övriga hade bara uppiffade 42:or). År 1954 köptes Packard. I december 1963 lades fabriken i South Bend ner, produktionen flyttades till en tidigare sammansättningsfabrik i Kanada men 1966 blev Studebakers sista år.Mer om Studebaker i Wikipedia.


1929


1955

 

 

 


- Startsidan - US bilar GM-Ford -