Vid första världskrigets slut var de amerikanska bilarna i fråga om teknisk utveckling långt före de europeiska. Först 1956 blev rollerna delvis ombytta. 1921 fanns det över 10 miljoner bilar i USA och 1924 var siffran 15 miljoner, mer än 80 procent tillverkades av Ford och GM. Biltillverkarna i USA brukar indelas i GM - FORD - CHRYSLER och INDEPENDENT. |
General Motors William C (Billy) Durant var runt sekelskiftet en energisk och välbärgad entreprenör. Han hade lett världens största fabrik för hästvagnar och 1904 blivit chef för biltillverkaren Buick. Den amerikanska bilindustrin hade dock hamnat i kris. Försök hade gjorts under Wall Street-bankiren J Pierpoint Morgans ledning bilda ett bolag av de fyra ledande bilföretagen Ford, Buick, REO (Oldsmobile) och Maxwell-Briscoe. Men framför allt Henry Ford hade satt sig på tvären. Billy Durant bestämde sig dock att gå vidare på egen hand. År 1908 bildade han General Motors och under GM:s två första år hade inte mindre än 30 bolag köpts upp, varav elva biltillverkare, bland annat de redan väletablerade Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland (numera Pontiac) samt brittiska Bedford. |
|
|
|
|
Oldsmobile I december 2000 tillkännagav General Motors att man skulle sluta tillverka Oldsmobile, vilket var det då äldsta fortfarande existerande bilmärket i USA.
|
Pontiac, Den 27 april 2009 beslutade General Motors att lägga ner Pontiac. Se mer i Wikipedia. |
|
Independent
Hudson startades 1909 i Detroit av Roy Chapin och Howard Coffn som hade bidragit till Oldsmobiles framgångar och som startat Chalmers-Detroit, samt George Dunham som också kom från Oldsmobile. Finansiär och namngivare var den förmögne varuhusägaren Joseph L Hudson. Den första bilen levererades i juli 1909 och var en två-sitsig roadster med fyrcylindrig motor. Hudson växte stabilt under 10-talet men lågprismärket
Essex som kom 1918 medförde det stora språnget
för företaget. Mellan 1932 och 1939 fanns även Mer om Hudson, Essex och Terraplane i Wikipedia (eng). |
1928 eller 29 |
Essex 1927 |
Terraplane 1935 |
Hudson 1935 |
Hudson 1937 |
1941 |
1947 |
1950 |
1951 |
1957 |
|
|