Amerikanska bilar.
skapad 2007-12-10 - uppdaterad 2010-07-17

Vid första världskrigets slut var de amerikanska bilarna i fråga om teknisk utveckling långt före de europeiska. Först 1956 blev rollerna delvis ombytta. 1921 fanns det över 10 miljoner bilar i USA och 1924 var siffran 15 miljoner, mer än 80 procent tillverkades av Ford och GM.

Biltillverkarna i USA brukar indelas i GM - FORD - CHRYSLER och INDEPENDENT.

 General Motors

William C (Billy) Durant var runt sekelskiftet en energisk och välbärgad entreprenör. Han hade lett världens största fabrik för hästvagnar och 1904 blivit chef för biltillverkaren Buick. Den amerikanska bilindustrin hade dock hamnat i kris. Försök hade gjorts under Wall Street-bankiren J Pierpoint Morgans ledning bilda ett bolag av de fyra ledande bilföretagen Ford, Buick, REO (Oldsmobile) och Maxwell-Briscoe. Men framför allt Henry Ford hade satt sig på tvären. Billy Durant bestämde sig dock att gå vidare på egen hand. År 1908 bildade han General Motors och under GM:s två första år hade inte mindre än 30 bolag köpts upp, varav elva biltillverkare, bland annat de redan väletablerade Buick, Oldsmobile, Cadillac, Oakland (numera Pontiac) samt brittiska Bedford.

Buick 

  Cadillac

  Chevrolet

 

 Oldsmobile
1896 hade Ransom Olds sin första automobil klar och startade med hjälp av bankfolk biltillverkning 1897, Olds blev amerikas första masstillverkade bil med "Curved Dash". I början på 1900-talet kom Ford, Cadillac, Buick, mfl. igång med biltillverkning.

I december 2000 tillkännagav General Motors att man skulle sluta tillverka Oldsmobile, vilket var det då äldsta fortfarande existerande bilmärket i USA.

 


 Pontiac,
märke som sedan 1926 ingår i General Motors. Märket har fått sitt namn av indianhövdingen Pontiac.

Den 27 april 2009 beslutade General Motors att lägga ner Pontiac.

Se mer i Wikipedia.

 

 

Independent

 Hudson startades 1909 i Detroit av Roy Chapin och Howard Coffn som hade bidragit till Oldsmobiles framgångar och som startat Chalmers-Detroit, samt George Dunham som också kom från Oldsmobile. Finansiär och namngivare var den förmögne varuhusägaren Joseph L Hudson. Den första bilen levererades i juli 1909 och var en två-sitsig roadster med fyrcylindrig motor.

Hudson växte stabilt under 10-talet men lågprismärket Essex som kom 1918 medförde det stora språnget för företaget. Mellan 1932 och 1939 fanns även
Terraplane, först som Essex Terraplane, 1933 som eget modellnamn.

Mer om Hudson, Essex och Terraplane i Wikipedia (eng).


1928 eller 29


Essex 1927 


Terraplane 1935


Hudson
1935


Hudson 1937


1941 

 
1947


1950


1951


1957

 

 Packard

 

 Studebaker

 

 

 

 


- Startsidan - Ford US - Chrysler -