Volvo Pv 444-544
skapad 2006-06-26 - uppdaterad 2010-03-19


                                                                   

I början av 1943 påbörjades arbetet med det som skulle bli Volvos fredsbil. Prototypen visades i Stockholm den 1 september 1944, denna bil registrerades sen och användes för testkörning och visning i övriga landet. Man räknade med att starta produktionen under 1945 men bl a svårigheter att skaffa fram karosseriplåt gjorde att först under hösten 1946 kunde en förserie på 10 bilar byggas och 1947 startade den egentliga produktionen. Den första serietillverkade bilen hette PV 444(A) och tillverkades åren 1947-1950 men alla är typade 1947 års modeller, instrumentbrädan kallades "köksinredning". År 1950 kom  PV 444AS, den var duvgrå. Hittills hade alla bilarna varit svarta. Vidare hade AS kromade lister och stötfångarhorn. Då AS kom ut kallade man standardbilen för A (hette inte så från början).

 1947
 Annons i tidn Motor 1945

 1947

I september 1950 kom PV 444B som hade "takgök", ny instrumentbräda och bakre nummerplåt flyttades ner till stötfångaren. Alla standardbilar var fortfarande svarta men nu kom en Special som var duvgrå (duvblå skulle jag sagt).

I juni 1951 kom PV 444C, ventilationsrutorna blev mindre och hjulen blev 15-tum mot tidigare 16-tum och blev 5-bultade.

I maj 1952 kom PV 444D, "takgöken" försvann (fast inte på de första) och en ny färg, maroonröd, kom vid årsskiftet 1952/53.

       

 1951 med "takgök"

 1951

 1953

PV 444E är 1953 års modell men omkring två tredjedelar av bilarna byggdes 1954. Man ser ingen skillnad på en D- och E-modell. Ny färg, pärlgrå kom i nov 1953. I slutet av E serien blev värmesystemet standard och 1 november 1954 kom den 5-åriga PV-garantin.

PV 444H kom i december 1954 och fortsatte hela 1955, den hade hel bakruta och uppflyttade baklampor. Nya färger: kejsargrön, midnattsblå och röd metallic (samma som maroonröd?), duvgrå hade försvunnit. På sommaren 1955 gick man ifrån cellulosalack till syntetisk lack.

 

 Pv 444 H
 

 1956

1956 års Volvo, PV 444K byggdes under december 1955 till januari 1957 och hade en ny grill (denna grill fanns bara på denna årsmodell). En ny starkare motor på 51 hk, B4B introducerades. Nya färger som pärlgrå, californiavit, midnattsblå och rivierablå kom. Året 1956 slog Volvo på allvar i USA med den California-vita Pv:n med "Amerikastötfångare".

 

 1957
 

 1957

PV 444L, 1957 års modell, sista verisionen av PV 444. Modifierad grill, nya runda baklampor som endast fanns på denna årsmodell. Nytt var också blinkers fram och bak istället för som tidigare uppe bakom dörrarna. Byggdes mellan januari 1957 och augusti 1958. Färger: gyllenbeige, rubinröd, smaragdgrön, pärlgrå, midnattblå, rivierablå, Standard var svart och Californiamodellen vit.

I augusti 1958 kom PV 544A med hel framruta, större bakruta , "Amazoninstrumentbräda" och större bakljus, nya färger: gyllenbeige, pastellgrå och olivgrön. Fanns i Standard, Special I, Special II och Sport.

 1947

 1953

 1959

PV 544 Sport med 85 hästars motor som hitills bara sålts till USA började nu även säljas i Sverige. Mellan hösten 1958 och sommaren 1959 såldes sportmodellen som var sjätte bil.

I augusti 1960 var det dags för PV 544B med helsynkroniserade 3- och 4- växlade lådor. Ny färg, skifferblå. Skillnaden mot A-modellen ser man endast på insidan av dörrarna och armstöden i baksätet. Någon 1959 års modell finns inte i Sverige trots att det byggdes fler PV då än något annat år.

PV 544C med ny B18 motor och 12-volts elsystem kom i augusti 1961 som 1962 års modell. Bilen fanns i tre versioner: Favorit, Special och Sport. Nya färger, grafitgrå, dovhjortsbrun, dimgrön, skifferblå och vit. Pastellgrå ersattes med rubinröd. Nya emblem "B18" på grill och baklucka.

 

Pv 544  1959

Pv 544  1961

PV 544D, i augusti 1962 som 1963 års modell med samma navkapslar som Amazon.

PV 544E, i augusti 1963 som 1964 års modell, nytt  tvättbart innertak. Ny däckdimension, lågprofil.

PV 544F,  i augusti 1964 som 1965 års modell med nya fälgar med hål, navkapslar och emblem.

PV 544G, sista modellen, 1966 i augusti 1965, ingen skillnad mot F-modellen. Tack och adjö efter 21 år!

PV 445  - Duett

År 1949 presenterades den första 445-ramen med motor och framparti som såldes till olika karossbyggare, främst för att bygga skåp men även pickuper och några cabrioletter byggdes. Den mest kända för sina påbyggnader var Valbo Karosseifabrik utanför Gävle. Men i början av 1952 fick man ett för stort lager av chassier så man började skissera fram ett eget skåp och i juli 1953 var den första bilen klar. År 1955 kom den ut som hergårdsvagn. Den levde lite längre än personbilen, till februari 1969.

 Duett 1958

 Tele-Duett  1967

 Polisduett 1965

   
 

Källor och littratur: Boken "Volvo PV444 den svenska folkbilen" av Peter Haventon. Tidningen Vintage från Motorhistoriska klubben nr 4 1992 sid 13. Volvo pv 444-544 1944-65 i Signalhornet nr 3 1983 sid 22. Volvo PV444 i Wikipedia. Volvo PV544 i Wikipedia. Volvo Duett i Wikipedia.


- Startsidan - Europeiska bilar -