1950-52 års modeller känns igen med tanklocket
i mitten där bak, den saknade bagagelucka. Motorn i 92:an
var en tvåcylindrig tvåtaktare på 25 hk. I
december 1952 presenterades Saab 92B, den hade fått
bagagelucka, större bakruta, motorn var på 28 hk och
man kunde välja färg. När den internationella
bilsalongen öppnades i Geneve i mars 1953 gjorde Saab 92
sin debut i världen. Exporten var dock blygsam i början.
1955 presenterades Saab 93 som 1956 års modell,
den hade en trecylindrig motor på 33 hk och ny front. Saab
93 blir den första bil som exporteras, främst till
USA.
På hösten 1957 kom Saab 93B, som1958 års
modell, den hade hel vindruta och blinkers istället för
pilar. På våren 1958 visades Saab 93 GT 750 på
New York-utställningen som svar på amerikanska önskemål
om en vassare 93:a som efter alla tävlingsframgångar
uppfattades som en ren sportvagn i USA.
Saab 95 kombimodell presenterades i maj 1959 och på
hösten samma år kom Saab 93F med rättvända
dörrar.
I februari 1960 kom Saab 96 med ny utformning på
bakdelen med större bakruta, ventilationsuttag mellan bakre
sidoruta och bakruta samt större bakljus.
1965 ändrades fronten (långnos), kylaren flyttades
framför motorn som var på 40 hk. 1966 kom trippel-
förgasare som ökade effekten till 42 hk.
I augusti 1966 kom V4-motorn. Den var egentligen avsedd för
Ford Taunus 12M men lyckades bättre i Saaben och hade arbetats
fram av Rolf Mellde. Återförsäljarna jublade
då V4 kom ut, de hade i flera år kämpat med
växande lager av osålda bilar.
1968 blev vindrutan och bakrutan högre och 1969 kom en
ny front med rektangulära strålkastare. 1971 kom strålkastartorkare,
1972 nya fälgar och stötfångarhorn av gummi.
Den 8 januari 1980 tog en epok slut, då byggdes den sista
Saab 96 på Saab-Valmet i Finland. |