Saab 92B 1955

Premiärvisningen av Saab 92 skedde den 10 juni 1947 i Linköping och i december 1949 började serieproduktionen, de första saluvagnarna var alltså av 1950 års modell och tillverkades i 700 ex. Statens Priskontrollnämnd fastställde priset till 6550 kr. Under de tre första åren var alla Saab-bilar gröna, det berodde på en tillfällighet. Försvaret hade köpt stora mängder grön färg till kamouflagemålning, men färgen passade inte och såldes därför ut. Saab köpte hela partiet.

1950-52 års modeller känns igen med tanklocket i mitten där bak, den saknade bagagelucka. Motorn i 92:an var en tvåcylindrig tvåtaktare på 25 hk. I december 1952 presenterades Saab 92B, den hade fått bagagelucka, större bakruta, motorn var på 28 hk och man kunde välja färg. När den internationella bilsalongen öppnades i Geneve i mars 1953 gjorde Saab 92 sin debut i världen. Exporten var dock blygsam i början.

1955 presenterades Saab 93 som 1956 års modell, den hade en trecylindrig motor på 33 hk och ny front. Saab 93 blir den första bil som exporteras, främst till USA.

På hösten 1957 kom Saab 93B, som1958 års modell, den hade hel vindruta och blinkers istället för pilar. På våren 1958 visades Saab 93 GT 750 på New York-utställningen som svar på amerikanska önskemål om en vassare 93:a som efter alla tävlingsframgångar uppfattades som en ren sportvagn i USA.

Saab 95 kombimodell presenterades i maj 1959 och på hösten samma år kom Saab 93F med rättvända dörrar.

I februari 1960 kom Saab 96 med ny utformning på bakdelen med större bakruta, ventilationsuttag mellan bakre sidoruta och bakruta samt större bakljus.

1965 ändrades fronten (långnos), kylaren flyttades framför motorn som var på 40 hk. 1966 kom trippel- förgasare som ökade effekten till 42 hk.

I augusti 1966 kom V4-motorn. Den var egentligen avsedd för Ford Taunus 12M men lyckades bättre i Saaben och hade arbetats fram av Rolf Mellde. Återförsäljarna jublade då V4 kom ut, de hade i flera år kämpat med växande lager av osålda bilar.

1968 blev vindrutan och bakrutan högre och 1969 kom en ny front med rektangulära strålkastare. 1971 kom strålkastartorkare, 1972 nya fälgar och stötfångarhorn av gummi. Den 8 januari 1980 tog en epok slut, då byggdes den sista Saab 96 på Saab-Valmet i Finland.

 
93 1957


95 1965


96 V4 1971
 

- Tillbaka -