Citroen 1946 B11 Traction Avant

Under ett av sina besök i USA fick André Citroen möjlighet att provköra en hemlig framhjulsdriven prototyp som sedan blev Ruxton, hos Budd Manufacturing Co i Philadelphia. Och efter ingående studier av Adler togs beslutet om framhjulsdrift redan tidigt på 1930-talet, vilket medförde stora problem i jakten på dugliga drivknutar. När bilen introducerades våren 1934 var problemen inte helt lösta.

Citroen satsade allt på ett kort. Inte en komponent var gemensam med tidigare modeller. Dessutom rev Citroen en tredjedel av sin fabrik i Quai de Javel i Paris för att bygga upp en ny ultramodern fabrik, han skulle framstå som den störste industrimannen genom tiderna. Traction Avant slog ner som en bomb i en värld av bilar byggda på trästomme, med bakhjulsdrift, sidventiler och tunga chassin. Vid lanseringen sade företaget att bilen var två år före sin tid.

André Citroen fick aldrig se den nya moderna Citroen födas. Företaget var dränerat på kapital, ryktet om den nya modellen fick försäljningen av de gamla modellerna att rasa och investeringsbehovet var enormt. Familjen Michelin tog över konkursboet och André Citroen tappade livsgnistan. Han dog 1935 i cancer innan han var 57 år fyllda. Det tog två år innan Traction Avant hade förvandlat Citroen till en vinstmaskin.

1955 slog Citroën världen med häpnad genom ersättaren till Traction Avant, som var DS. Produktionen av Traction Avant upphörde i Juli 1957, den hade tillverkats i över 23 år i 760,000 exemplar, med avbrott under andra världskriget. Citroen in Wikipedia.

- Tillbaka -
 


B11 1951

 
DS21 1967