Citroen 1946 B11 Traction Avant
Under ett av sina besök i USA fick André
Citroen möjlighet att provköra en hemlig framhjulsdriven
prototyp som sedan blev Ruxton, hos Budd Manufacturing Co i Philadelphia.
Och efter ingående studier av Adler togs beslutet om framhjulsdrift
redan tidigt på 1930-talet, vilket medförde stora
problem i jakten på dugliga drivknutar. När bilen
introducerades våren 1934 var problemen inte helt lösta.
Citroen satsade allt på ett kort. Inte en komponent
var gemensam med tidigare modeller. Dessutom rev Citroen en tredjedel
av sin fabrik i Quai de Javel i Paris för att bygga upp
en ny ultramodern fabrik, han skulle framstå som den störste
industrimannen genom tiderna. Traction Avant slog ner som en
bomb i en värld av bilar byggda på trästomme,
med bakhjulsdrift, sidventiler och tunga chassin. Vid lanseringen
sade företaget att bilen var två år före
sin tid.
André Citroen fick aldrig se den nya moderna Citroen
födas. Företaget var dränerat på kapital,
ryktet om den nya modellen fick försäljningen av de
gamla modellerna att rasa och investeringsbehovet var enormt.
Familjen Michelin tog över konkursboet och André
Citroen tappade livsgnistan. Han dog 1935 i cancer innan han
var 57 år fyllda. Det tog två år innan Traction
Avant hade förvandlat Citroen till en vinstmaskin.
1955 slog Citroën världen med häpnad genom
ersättaren till Traction Avant, som var DS. Produktionen
av Traction Avant upphörde i Juli 1957, den hade tillverkats
i över 23 år i 760,000 exemplar, med avbrott under
andra världskriget. Citroen
in Wikipedia.
- Tillbaka
-
|